Postupci i mjere zaštite u hotelima (hotelijerstvu)/turističkom sektoru

Slika /vijesti/Hotels.jpg

Preporuke Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo vezane uz postupke i mjere zaštite u hotelima (hotelijerstvu)/ turističkom sektoru.
 

U svim objektima u hotelijerskom i turističkom sektoru važno je provoditi i poštivati opće mjere sprječavanja prijenosa infekcija. Svi djelatnici mogu se štititi poštivanjem općih mjera sprječavanja prijenosa infekcija. 

U cijelom hotelu važno je osigurati adekvatni i pravilno funkcionirajući sustav ventilacije. Dostupnost tekuće vode i sapuna u svrhu poštivanja osnovnih higijenskih normi mora biti osigurana. U hotelu osigurajte laku dostupnost odgovarajućeg potrošnog materijala za sprječavanje infekcija:  
  • sapun
  • voda ili alkoholna otopina za dezinfekciju ruku
  • toplomjeri
  • papirnate maramice
  • kirurške maske
  • jednokratne rukavice
  • vreće za smeće
  • tekućine za površinsku dezinfekciju 
Turisti, dok god ne pokazuju simptome, ne predstavljaju rizik. Postupanja su istovjetna kao i u razdoblju sezonske gripe. Treba pojačati dezinfekciju zajedničkih prostorija, soba i sanitarnih čvorova te postaviti obavijest o pripremljenosti hotela na pojavu simptoma kod gostiju u kojima ih mole da u sumnji kontaktiraju djelatnika hotela koji će:  
  • Obavijestiti nadležnog liječnika/epidemiologa
  • Osigurati izolaciju osobe
  • Omogućiti osobi sa simptomima sav potreban komfor: dostavu hrane, lijekova i tekućina te pružanje zdravstvene skrbi na lokaciji ili u najbližem centru
Uz takve obavijesti i djelatnici i gosti osjećati će se sigurnije. Informiranje osoblja i opskrba zaštitnim materijalom doprinose organiziranim i mirnim postupcima, čime se sprječavaju situacije širenja panike. Pravilno planiranje, zajedno s učinkovitom prevencijom i informiranjem, osigurat će zdravlje posjetitelja i osoblja, ali i pravilno funkcioniranje objekta. 

INFORMACIJE O ZDRAVSTVENOM NADZORU
Hrvatska je 3. veljače 2020. uvela zdravstveni nadzor nad osobama koje dolaze iz područja zahvaćenih epidemijom, a koje su unazad 14 dana boravile u zahvaćenom području. Zdravstveni nadzor je mjera koja se primjenjuje na zdrave ljude koji su bili izloženi riziku zaražavanja. Zdravstveni nadzor određuju i provode sanitarna inspekcija i epidemiološka služba. Obuhvaća javljanje zdravstvenog stanja putnika telefonom nadležnom epidemiologu u slučaju pojave simptoma (povišena tjelesna temperatura, kašalj, kratkoća daha) te javljanje po isteku 14 dana nadzora epidemiologu prema mjestu boravka u Hrvatskoj. Kontakti nadležnih epidemiologa, prema županiji, nalazi se na idućem linku: https://www.hzjz.hr/sluzba-epidemiologija-zaraznebolesti/epidemija-pneumonije-povezana-s-novim-koronavirusom-kina/

Hrvatski građani i stranci koji dolaze u Hrvatsku iz područja zahvaćenih epidemijom i ostaju dugotrajno bit će podvrgnuti zdravstvenom nadzoru uz samoizolaciju kod kuće. Osobe koje u Hrvatsku dolaze turistički ili poslovno na kratkotrajni boravak nije moguće podvrgnuti zdravstvenom nadzoru koji zahtijeva samoizolaciju, te im kretanje neće biti ograničeno dok nemaju simptome bolesti. Stranim osobama (turistima i poslovnim ljudima koji su u Hrvatskoj nekoliko dana) nema potrebe ograničiti kretanje unutar Hrvatske i prema daljnjim odredištima. Bit će obavezni javiti se telefonom nadležnom epidemiologu zdravstveno stanje (pojavu simptoma), te po isteku 14 dana nadzora epidemiologu. Pri eventualnoj pojavi prvih simptoma respiratorne bolesti trebaju ostati u smještaju bez doticaja s drugim putnicima/kolegama i nazvati nadležnog epidemiologa. Svjetska zdravstvena organizacija i dalje ne preporučuje ograničenja u međunarodnom prometu ljudi i robe.

IZVJEŠTAVANJE I KOMUNIKACIJA S DJELATNICIMA
  • Preporučljivo je održati sastanak sa svim djelatnicima i popričati o slijedećem:
  • Prihvatiti činjenicu postojanja akutne bolesti uzrokovane novim koronavirusom i naglasiti važnost točnih i provjerenih informacija o virusu i bolesti, kao što su informacije od strane ministarstava, zavoda za javno zdravstvo, Svjetske zdravstvene organizacije i slično. Naglasiti da je širenje neprovjerenih i netočnih informacija i mitova o virusu štetno.
  • Iskomunicirati i podsjetiti djelatnike o važnosti higijene i pranja ruku. Podsjetiti djelatnike na mjere higijene i upute koji vrijede u Vašoj ustanovi. Naglasiti i podsjetiti na važnost higijene u pripremi hrane.
  • Potaknuti djelatnike da izbjegavaju rukovanje s gostima.
  • Prenesite koje mjere smanjenja rizika će biti primijenjene u Vašoj ustanovi (npr. veća dostupnost sapuna i dezinficijensa za goste, pojačanje dezinfekcije zajedničkih prostorija i sanitarnih čvorova, liftova i slično).
  • Prenesite postupke koje trebaju pratiti ukoliko netko od gostiju ili djelatnika prijavi pojavu simptoma (javljanje upravitelju, izolacija gosta u sobi, javljanje liječniku nadležnom za goste hotela i nadležnom epidemiologu. 
TREBAJU LI GOSTI I OSOBLJE HOTELA NOSITI MASKE?

DA – AKO OSOBA IMA SIMPTOME INFEKCIJE DIŠNOG SUSTAVA
Pojedince sa simptomima bolesti dišnog sustava treba poticati na nošenje maski kako bi se ograničilo širenje bolesti. Međutim, sama uporaba maske ne pruža odgovarajuću razinu zaštite i treba poduzimati druge podjednako relevantne mjere (poput održavanja higijene ruku, održavanje udaljenosti od ostalih gostiju i osoblja od najmanje jedan metar, a po mogućnosti dva metra). Ako se koriste maske, treba slijediti adekvatne postupke nošenja, uklanjanja i odlaganja te higijenske mjere ruku nakon uklanjanja zaštite. NE - AKO OSOBA NEMA SIMPTOME INFEKCIJE DIŠNOG SUSTAVA Nema dokaza da je upotreba medicinske maske za jednokratnu upotrebu na zdravim osobama korisna u sprječavanju infekcije, međutim, maske se mogu nositi u nekim zemljama prema lokalnim kulturnim navikama. Uz to, pojedinci bez respiratornih simptoma trebali bi često obavljati higijenu ruku i izbjegavati neposrednu blizinu sa zaraženim osobama.

POSTUPAK U SLUČAJU SUMNJE NA SLUČAJ ZARAZE NOVIM KORONAVIRUSOM
  • U slučaju uočavanja simptoma infekcije koronavirusom kod posjetitelja hotela, vrijedi sljedeće:
  • Zdravstveni voditelj hotela ili drugi djelatnik treba odmah kontaktirati nadležnog epidemiologa (prema županiji) kako bi prijavio sumnjivi slučaj i primio upute o potrebnim postupcima
  • Ako hotel ima nadležnog liječnika, odmah obavijestiti i nadležnog liječnika
  • Osobi pod sumnjom savjetovati da ostane u sobi sa zatvorenim vratima; potrebno joj ponuditi kiruršku masku i papirnate maramice
  • Djelatnicima hotela savjetovati da ne ulaze u sobu u kojoj je osoba pod sumnjom na infekciju
  • Ukoliko postoji potreba kontakta s gostom, trebalo bi odrediti samo jednu osobu koja će se baviti tim gostom uz upotrebu zaštitne medicinske maske i rukavica te održavanje udaljenosti od najmanje metar od bolesnika, po mogućnosti, dva metra. Maske, rukavice i slična zaštitna oprema treba odmah nakon korištenja biti zatvorena u plastične vreće i odložena u kantu za smeće s poklopcem predviđenu za infektivni otpad i ne smije se koristiti ponovno. Nakon bacanja zaštitne opreme u kantu za otpad, djelatnici trebaju temeljito oprati ruke sapunom i vodom u trajanju od najmanje 20 sekundi. 
POSTUPAK PRANJA I ČIŠĆENJA HOTELSKE SOBE U SLUČAJU DA JE U NJOJ BORAVILA OSOBA NA KOJU SE SUMNJA ILI JE POTVRĐENO DA JE ZARAŽENA KORONAVIRUSOM (COVID-19)  
Ako je moguće, zatvorite potencijalno kontaminiranu sobu i sačekajte 72 sata prije čišćenja kako bi se infektivnost virusa smanjila.
Upute za čišćenje:
  • Prije nego što počnete s čišćenjem, stavite masku i rukavice. Izbjegavajte dodirivanje lica i očiju tijekom čišćenja.
  • Držite prozore otvorenima da se prostor provjetrava i/ili uključite ventilaciju.
  • Očistite pod neutralnim deterdžentom te nakon toga dezinficirajte.
  • Očistite i dezinficirajte sve potencijalno kontaminirane površine: kvake na vratima, telefone, drške u hodnicima i na stubištima.
  • Očistite toalete, uključujući WC školjku i sve dostupne površine u toaletu deterdžentom te nakon toga dezinficirajte.
  • Nemojte koristiti pakiranje s raspršivačem za nanošenje dezinfekcijskog sredstva jer može doći do prskanja koje mogu dalje širiti virus.
  • Uklonite posteljinu, jastučnice, deke i druge tkanine te ih operite. Za pranje koristite perilicu rublja (60 - 90 °C) i deterdžent za pranje rublja. Ako nije moguće prati u perilici za rublje, možete koristiti čišćenje na paru.
  • Nakon čišćenja krpe oprati na 90 °C.
  • Skinite rukavice i masku te ih stavite u plastičnu vrećicu, a zatim operite ruke sapunom i vodom.
  • Sav otpad nastao tijekom čišćenja treba što je prije moguće odložiti u kante za otpad.
  • Istuširajte se i presvucite odjeću odmah nakon čišćenja.
  • Ostavite prozor otvoreni i/ili ventilaciju uključenom da se prostorija temeljito prozrači.
Prilikom korištenja sredstava za čišćenje važno je:
  1. Pridržavati se uputa za korištenje koje je naveo proizvođač sredstva
  2. Izbjegavati kontakt sredstva s očima i kožom te držati dalje od dohvata djece
  3. Ne miješati različita sredstva za čišćenje te provjetravati prostorije u kojima se koristi sredstvo za čišćenje
  4. Za dezinfekciju kontaminiranih površina ili materijala izbjegavati uporabu raspršivača, proučiti kontaktno vrijeme te ostaviti da sredstvo djeluje sukladno uputama proizvođača

Odabir sredstava za dezinfekciju:
  1. Dezinfekcija se izvodi registriranim dezinfekcijskim sredstvom koje djeluje na viruse prema uputama proizvođača.
  2. Alternativno se može koristiti i 0,05 % natrijev hipoklorit (5% izbjeljivač koji se koristi u domaćinstvima razrijeđen u omjeru 1:100) ili 70 % etilni alkohol za osjetljive površine.